Silloin tällöin
tulee eteen tilanne, jossa jää hämmästyneenä katselemaan jotain
unohdettua kapinetta. Onko tuollaisiakin ollut tai milloinkahan tuo
on viimeksi toiminut? Mitähän sillä on saatu aikaan? Vieläkin
mielenkiintoisempaa on tietenkin löytää edestään tilanne, jonka
suhteen ihmettelee; vieläkö tuollakin tehdään askareita !
Museoistahan löytää
vaikka minkälaisia värkkikaluja menneiltä ajoilta, mutta
herkullisempaa on löytää niitä sattumalta kulkiessaan.
Yhteisretkellä
Pafoksen viinivuoristoon löytyi vekkulin näköisiä kulkupelejä.
Muuallakin on näkynyt samantapaisia vanhoja autoveljeksiä, niinkuin
tällä tavernan takapihalla, mutta nämä olivat vain sellaisia,
ettei niitä meikäläisen silmiin ollut ennen tullutkaan. Onhan
niitä toki sodan aikoihin Suomessa ollut, joskus tyyppikoodilla
E83W,
mutta
ovat jääneet muistoissani sille hämärän puolelle.
Nämä kaksi
vasenkätistä veljestä olivat tuolla vieretysten lähes yhtä
apaattisessa tilassa. Fordson pikkupakut elämänsä ehtoossa,
ilmeisesti saattohoidossa, toinen kauttaaltaan ruosteessa ja toinen
takatilan ikkunat repsottaen ! Kuitenkin toisin kuin tavallisesti,
renkaissa oli kohtalaisesti ilmaa myös alapuolella !
Toinen pariskunta on
valloittanut pihatilaa Amathus-joen reunamilta ja nököttää
välillä näkymättömissä korkeassa heinikossa ja taas välillä
esittäen brittiläistä eleganssiaan kaikelle kansalle vuodenajasta
riippuen. Ne ovat olleet paikoillaan jo eräänkin vuoden, mutta
niiden suhteen kai odotellaan aidon museokapistuksen arvonnousua. Voi olla, ettei se tuossa kyllä nouse !
Kaksi Morris Minor 1000
mallia, ehkä Station Wagoneita tai Travellereita, odottavat sitä
viimeistä noutajaa. Korirakenteet ovat puuta ja toisessa ne ovat
pahasti jo lahonneet. Englannissa on pajoja, joissa tehdään näistä
mätänemisasteisista vielä kulkuneuvoja liikenteeseen uusimalla
kantavia osia uudesta puusta. Toisaalta, eihän näitä
museoihinkaan kaikki mahdu, ellei näille sitten tänne rakenneta
suurta G-rakennusta.
Jokirannan
hedelmätilalla onkin sitten uudempi työjuhta. Aidan vieressä
nököttää kuitenkin töistään uupunut Eicher-traktori, ehkä ES
202 Puma, odottaen josko pääsisi vielä tositoimiin. Vierelle on
ilmestynyt lähes käyttämättömän näköinen ponteva pellon
muokkaaja, joten taitaa saksmanni kuitenkin jäädä vain
koristeeksi. Omistaja ei kuitenkaan henno luopua tuosta entisestä
ja yrittää hienovaraisesti peitellä muovipeitteellä sen kuluneita
kupeita sivullisten katseilta. Oikeastaan vain tällainen pieni
sutjakka puuhakone sopiikin näille plantaaseille, joilla on paljon
hedelmäpuita väisteltävänä.
Taannoin kävimme,
tietenkin CTO;n myötävaikutuksella Pelendrin Zivaniajuhlilla ja
kiertelimme jälleen kylää pitkin poikin. Katselimme ihmisten
iloista menoa ja joistakin ovista sisälle. Tuli vastaan ovi, joka
johti ilmeisesti talkoovoimin kunnostettuun teatterisaliin.
Erilaisia ratkaisuja ihmettelimme ja kuvittelimme teatterin
toimintaa. Se oli ollut aikaisemmin elokuvateatterinakin, mutta
siitä oli luovuttu.
Näyttämön tiloissa ei ollut enää
jälkeäkään valkokankaasta, mutta konehuoneessa, siellä toisessa
kerroksessa nökötti tehtävänsä suorittanut ja - ei voi sanoa,
että eläkkeelle siirretty , vaan - tunteettomien käsien
murjomaksi raaka-aineeksi tulemistaan odottava tunteiden tulkki. Tuo
35mm:n valokaaritoiminen Victoria IV E- elokuvaprojektori oli tuotu
tänne joskus viime vuosisadan puolessa välissä Italian Milanosta
Cinemeccanican mainioilta tehtailta.
Koska se oli yksin
täällä kuumaa tehtäväänsä suorittaessaan, se pääsi kuitenkin
15 minuutin välein hieman levähtämään kelaa vaihdettaessa.
Kuinka paljon suuria tunteita sen esittämät elokuvat ovatkaan
saaneet aikaan sen toiminnan vuosina? Tämäkö on ollut tämän
kylän elinvoimaisuuden edellytys ?
S
Tulee melkein sääli noita autoressukoita,sillä ehkä jossain muussa paikassa ne kävisivät hienoista keräilyautoista.Tuo ensimmäinen vihreä auto on todella hieno!
VastaaPoistaNäistä voisi vielä saada vaikkapa ajokelpoisia, mutta kyse on tietenkin rahasta. Toisaalla ovat uudet vaatimukset ! Näistä on viety käyttökelpoiset varaosiksi. Nostalgiaa !
PoistaSepe